Nadpis článku
V tomto článku chceme informovat o důležitých změnách, které se týkají už několikrát avizovaného poplatku za odpad, jenž se chystáme zavést od příštího roku, a s tím souvisejícího čipování nádob na odpad, které u nás v obci probíhá. Možná se ptáte, proč, když jsme o těchto změnách psal už v minulosti a poměrně obsáhle i v minulém čísle Zpravodaje Obecního úřadu. Odpověď je jednoduchá: je spousta lidí, kteří tuto plánovanou změnu vůbec nezachytili, anebo mají dotazy, na které se pokusím právě v tomto článku odpovědět. Věnujte tomuto tématu potřebný čas, protože tato změna se bude týkat všech domácností a aby proběhla co nejlépe, je potřeba spolupráce nás všech.
Proč jsme se rozhodli pro změnu poplatku podle skutečného množství odpadu?
Česká republika má schválené tzv. třídicí cíle, které jsou závazné. Všechny obce musí dosáhnout stanovené úrovně podílu recyklace (aktuálně 60 %, následně až 70 %) a ukládat na skládku takové množství směsného komunálního a velkoobjemového odpadu (pro rok 2025 je stanovena hranice 160 kg/občan/rok), aby dosáhly na snížené poplatky za uložení na skládce (snížený poplatek 500 Kč/t, bez slevy 1 500 Kč/t). Pokud by stanovené cíle neplnily, vystavují se riziku postihu a hlavně výrazně zvýšených nákladů, které by se dost pravděpodobně promítly do poplatku za odpad, ať už bude nastaven jakkoli.
Proto je úhrada podle skutečně vyprodukovaného odpadu jedinou spravedlivou cestou, jak reálně získat více peněz od občanů, kteří nechtějí třídit. Čím větší množství odpadu z obce odvezeme, tím víc všichni zaplatíme.
Další samostatnou kapitolou jsou podnikatelé. V obci je několik podnikajících osob, ale někteří z nich likvidaci odpadů ze své podnikatelské činnosti neřeší a dávají tyto odpady do popelnic svých domácností. I když se může jednat o malého živnostníka – kadeřníka, zedníka nebo provozovatele e-shopu – produkuje větší množství odpadu než běžný občan, ale platí stejně. A to chceme změnit.
Jak bude změna probíhat?
Prvním krokem k úspěšnému zavedení je označení všech popelnic elektronickým RFID čipem. Od 1. 1. 2026 musí být každá popelnice identifikovatelná pomocí čipu instalovaného na popelnici. K čipování bude probíhat informační kampaň, čipování proběhne postupně v celé obci a dokončeno bude v průběhu října. K vytvořené databázi budou přiděleny platební údaje a velikost popelnice. Bude třeba očipovat všechny popelnice, které každá domácnost hodlá využívat. Tady je třeba spolupráce všech domácností.
Obracíme se proto na všechny domácnosti, které plánují pořízení nové popelnice, s prosbou, aby si popelnici pořídily co nejdříve a mohla jim být načipována ta, kterou chtějí využívat dlouhodobě. Každé další dodatečné označení popelnice, např. po jejím zničení, budou muset vlastníci řešit na obecním úřadě.
Jak bude probíhat svoz a sběr dat?
Po dokončení čipování bude kompletní databáze předána svozové společnosti. Svoz bude probíhat jako dosud s tím rozdílem, že při zavěšení popelnice na vyklápěč speciálně vybaveného popelářského vozu, který má vyklápěč popelnic vybavený váhou a čtečkou čipů, dojde k identifikaci vlastníka popelnice pomocí čipu a zvážení hmotnosti odpadu v popelnici (porovnání hmotnosti vysypané a prázdné popelnice). Sběr dat bude pak probíhat při každém svozu a zjištěné údaje o množství odpadu v popelnici budou předávány do evidenčního odpadového systému obce.
Kde budou data dostupná?
Zjištěná data bude možné vidět v odpadovém účtu každé domácnosti. Za tímto účelem obec pořídila speciální program, ve kterém bude mít každá domácnost ke svému účtu možnost přístupu přes internet pomocí přihlašovacích údajů a bude moci kontrolovat svezené množství odpadu během každého svozu a ze všech svých popelnic, včetně průběžné výše poplatku k úhradě. Po zavedení identifikace na sběrném dvoře uvidí každý ve svém odpadovém účtu i odpady sledované na sběrném dvoře a případně i cenu za jejich odevzdání k likvidaci. V odpadovém účtu pak bude možné provést i úhradu faktur nebo poplatku na základě platebních údajů.
Úhrada poplatku
Nejvýznamnější změna se týká úhrady poplatku. U systému poplatku založeného na úhradě podle skutečného množství odpadu se poplatek v konečné výši vyměřuje po skončení poplatkového období, tj. kalendářním roce. Poplatek za odpad se tedy bude nově hradit za rok 2026 až v roce 2027. Pro zaslání platebního výměru bude třeba sdělit elektronickou nebo korespondenční adresu, případně uhradit poplatek přes přístup do odpadového účtu. Možnosti úhrady poplatku pak budou jako dosud.
Kdo bude povinen poplatek hradit?
Plátcem poplatku za všechny poplatníky v domácnosti (tj. osoby v domácnosti) je podle zákona vlastník nemovitosti nebo jeden z vlastníků. Každá domácnost si může určit, kdo bude plátcem za jejich domácnost. Pokud si plátce neurčí sami, stanoví jej obec jako správce poplatku.
Žije-li v jednom domě více domácností (např. mladá rodina a staří rodiče, dvě rodiny nebo nájemníci), platí poplatek určený plátce a úhradu od dalších poplatníků si zajistí podle jejich vzájemné dohody. Dvě samostatné domácnosti mohou mít každá svoji popelnici, aby si náklady za svůj odpad odlišily, ale poplatek za obě hradí pořád určený plátce.
V případě bytových domů bude plátcem bytové družstvo, společenství vlastníků nebo vlastníci jednotlivých bytů. U bytových domů nebo i rodinných domů, které vlastní jiná osoba než ta, která v nich žije, bude plátcem vlastník, který bude poplatek vymáhat po nájemnících bytových jednotek (to se týká třeba bytů obce).
Kde můžeme získat více informací?
Veškeré informace a odpovědi na vaše dotazy vám poskytnou pracovníci obce. K této důležité změně udělá obec informační kampaň a uskuteční se také informační schůzka pro občany, kde bude možné získat podrobnější informace nebo odpovědi na případné dotazy.
Není to všechno zbytečné a drahé?
Tuto otázku si celkem oprávněně mohou pokládat ti, kteří odpovědně třídí – a možná je nás hodně. Bohužel i tak máme pořád vysoké množství skládkovaných a spalovaných odpadů. V porovnání s obcí podobné velikosti máme odpadů z popelnic téměř dvojnásobné množství. Ze zkušenosti se domníváme, že je to hlavně přítomností biologicky rozložitelných odpadů (listí, trávy, plevelů a sutí v popelnicích), které jsou těžké a dají se zlikvidovat výrazně levněji, pokud jsou samostatně vytříděné.
Zvýšení nákladů by se negativně promítlo do poplatku za odpad na osobu, který bychom museli dál zvyšovat. Oproti tomu by náklady spojené se zavedením poplatku podle skutečně vyprodukovaného množství odpadu měly přinést celkovou úsporu.
V naší obci zákonem požadované limity pro vytříděnost odpadů zatím plníme, ale je to i díky spalování odpadů, což není dlouhodobě udržitelná cesta. Proto je nezbytné snížit množství vyprodukovaného odpadu. Nakonec zvyšování nákladů bylo důvodem i letošního zdražení poplatku za odpad, které asi nikdo z nás nevítal s nadšením.
Nově zaváděný systém nabízí svobodnou volbu všem. Pokud někdo třídí a do popelnice dává jen to, co tam patří, ve finále zaplatí méně než ten, kdo v třídění nevidí smysl a dává do popelnice vše.
Nejedná se tedy o nějakou násilnou „zelenou politiku“, abychom někoho nutili třídit. Ne. Obec provozuje systém pro třídění odpadů, ve kterém má každý možnost odevzdat odpady vytříděné podle složek. Není to bez práce, ale možnosti tu jsou. Pak je to svobodná volba každého. Zkrátka – kolik vyhodíš, tolik zaplatíš.
Pokud tato změna v někom vyvolává pochybnosti nebo otázky, neváhejte se s nimi na nás obracet. Věřím ale, že důvody jsou pro všechny pochopitelné, protože nikdo nechce platit víc, než musí. Dnes přes rozdílný přístup k třídění platíme všichni stejně.
Tomáš Makudera
starosta obce